مقالات و اخبار

همه چیز درباره دوره دوم سرزمین میانه و اتفاقات آن!

دوره دوم سرزمین میانه

دوره دوم سرزمین میانه یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین دوره‌های تاریخی در دنیای خیالی جی. آر. آر. تالکین، نویسنده مجموعه “ارباب حلقه‌ها” و “سیلماریلیون” است. این دوره شامل رویدادهای بزرگی است که جهان سرزمین میانه را شکل می‌دهد و به پایه‌گذاری وقایع دوره سوم، که داستان “ارباب حلقه‌ها” در آن رخ می‌دهد، منجر می‌شود. در این مقاله، نگاهی به این دوره حماسی خواهیم داشت و به مهم‌ترین وقایع و شخصیت‌های آن می‌پردازیم.

دوران دوم سرزمین میانه

1. آغاز دوره دوم: پس از سقوط مورگوت

دوره دوم با پایان جنگ بزرگ و شکست مورگوت، یکی از بزرگترین و قدرتمندترین اربابان تاریکی، آغاز می‌شود. پس از شکست مورگوت توسط اتحادیه‌ی الف‌ها و انسان‌ها، او از سرزمین میانه اخراج و به بی‌نهایت‌ها تبعید شد. با این پیروزی، دوران صلح نسبی بر سرزمین میانه حاکم شد، اما این صلح کوتاه‌مدت بود. با رفتن مورگوت، قدرت‌های تاریک در سرزمین میانه از بین نرفتند و شاگرد وفادار او، سائورون، به زودی به عنوان دشمن اصلی ظاهر شد.

سائورون در آغاز دوره دوم خود را به عنوان یک قدرت تاریک نشان نمی‌داد و در عوض تلاش کرد تا خود را به عنوان نیرویی خوب و خیرخواه نشان دهد. او با استفاده از مهارت‌های خود در جادو و فریب، به ویژه الف‌های نولدور که در اره‌گیون ساکن بودند، نزدیک شد. سائورون به عنوان آناتار (ارباب هدایا) به الف‌ها معرفی شد و آن‌ها را قانع کرد که با کمک او می‌توانند قدرت بیشتری برای جهان ایجاد کنند.

دوران دوم سرزمین میانه

2. ساخت حلقه‌های قدرت و ظهور سائورون

یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رویدادهای دوره دوم، ساخت حلقه‌های قدرت بود. الف‌های نولدور، تحت هدایت کله‌بریمبور، حلقه‌های قدرت را با کمک سائورون ساختند. این حلقه‌ها برای افزایش توانایی‌های الف‌ها و حفظ سرزمین‌های آن‌ها در برابر زوال بودند. اما سائورون در خفا یک حلقه دیگر، یعنی حلقه یگانه، را ساخت که می‌توانست همه حلقه‌های قدرت را تحت کنترل خود درآورد. این حلقه در کوه نابودی، در سرزمین موردور، ساخته شد.

با ساخت حلقه یگانه، سائورون نقشه اصلی خود را فاش کرد و هدفش برای به دست گرفتن کنترل کامل بر سرزمین میانه آشکار شد. او تلاش کرد تا دیگر نژادها را از طریق حلقه‌های قدرت تسخیر کند، اما الف‌ها به سرعت متوجه نقشه او شدند و حلقه‌های خود را مخفی کردند. از این لحظه به بعد، سائورون به عنوان دشمن اصلی سرزمین میانه شناخته شد و جنگ‌های زیادی را علیه الف‌ها، انسان‌ها و دیگر نژادهای سرزمین میانه آغاز کرد.

3. سقوط نومنور

یکی دیگر از مهم‌ترین رویدادهای دوره دوم، سقوط پادشاهی نومنور بود. نومنور یک جزیره بزرگ در غرب سرزمین میانه بود که به انسان‌های خاصی از نسل الف‌ها اهدا شد. این انسان‌ها به عنوان پاداش برای وفاداری خود در جنگ علیه مورگوت، عمری طولانی و قدرت‌های ویژه‌ای داشتند. پادشاهی نومنور در طول دوره دوم به اوج قدرت خود رسید و به یکی از بزرگترین تمدن‌های انسانی تبدیل شد.

اما سائورون به آرامی به فساد مردم نومنور کمک کرد. او پس از شکست در جنگ‌های ابتدایی، خود را تسلیم کرد و به عنوان مشاور به دربار پادشاه نومنور راه یافت. او با استفاده از فریب و نیرنگ، پادشاهان نومنور را قانع کرد که باید جاودانگی را به چنگ آورند. این خواسته نابجا و وسوسه به جاودانگی باعث شد که نومنوری‌ها علیه والارها (خدایان دنیای سرزمین میانه) قیام کنند. این سرکشی به نابودی نومنور انجامید و جزیره به طور کامل در دریا غرق شد. تنها گروه کوچکی از مردم نومنور به رهبری خاندان الندیل موفق به فرار شدند و به سرزمین میانه رسیدند.

سقوط نومنور
نقشه نومنور که در دوران دوم سقوط میکند.

4. تاسیس پادشاهی‌های آرنور و گاندور

پس از سقوط نومنور، بازماندگان این تمدن بزرگ به سرزمین میانه مهاجرت کردند و دو پادشاهی بزرگ یعنی آرنور در شمال و گاندور در جنوب را تأسیس کردند. این دو پادشاهی به یکی از مهم‌ترین نیروهای انسانی در مقابله با سائورون تبدیل شدند. الندیل و پسرانش، ایسیلدور و آناریون، پادشاهی‌های خود را بر اساس قوانین و میراث نومنور اداره کردند و به دفاع از سرزمین میانه پرداختند.

گاندور به خصوص در جنوب به یک قدرت بزرگ تبدیل شد و توانست در چندین نبرد با سائورون پیروز شود. اما سائورون هنوز به دنبال بازیابی قدرت کامل خود و به دست آوردن حلقه یگانه بود. سائورون پس از سقوط نومنور به سرزمین میانه بازگشت و دوباره به عنوان ارباب تاریکی در موردور ساکن شد.

5. جنگ آخرین اتحاد

یکی از بزرگترین وقایع دوران دوم تالکین، جنگ آخرین اتحاد الف‌ها و انسان‌ها علیه سائورون بود. این جنگ در پاسخ به تهدید سائورون که دوباره قدرت خود را در موردور بازیافته بود، به راه افتاد. الف‌ها و انسان‌ها تحت رهبری الندیل و گیل‌گالاد، پادشاه الف‌ها، به اتحاد بزرگی دست یافتند و به سمت موردور حمله کردند.

جنگ آخرین اتحاد در نهایت به شکست سائورون انجامید. الندیل و گیل‌گالاد در نبرد کشته شدند، اما ایسیلدور توانست حلقه یگانه را از دست سائورون قطع کند و سائورون را به طور موقت شکست دهد. با این حال، ایسیلدور تصمیم گرفت حلقه را برای خود نگه دارد و از بین نبرد، که این تصمیم به ادامه قدرت حلقه و بازگشت سائورون در دوره سوم منجر شد.

6. پایان دوره دوم و آغاز دوره سوم

دوره دوم سرزمین میانه با شکست سائورون در جنگ آخرین اتحاد به پایان رسید. با این حال، تهدید سائورون همچنان باقی ماند، زیرا حلقه یگانه نابود نشد و سائورون توانست پس از مدتی دوباره به قدرت بازگردد. دوره سوم با مشکلات و جنگ‌های جدیدی آغاز شد، اما داستان حلقه یگانه و تلاش برای نابودی آن همچنان ادامه داشت و به یکی از مهم‌ترین موضوعات داستانی در دنیای سرزمین میانه تبدیل شد.

نتیجه‌گیری

دوران دوم سرزمین میانه، یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین دوره‌های تاریخ این جهان خیالی است. این دوره با سقوط مورگوت آغاز و با شکست سائورون به پایان می‌رسد، اما این پایان تنها آغاز تهدیدهای بزرگ‌تر در دوره سوم است. ساخت حلقه‌های قدرت، سقوط نومنور، و جنگ آخرین اتحاد، از جمله وقایع کلیدی این دوره هستند که تأثیرات عظیمی بر آینده سرزمین میانه داشتند. دوره دوم نه تنها پایه‌گذار وقایع اصلی “ارباب حلقه‌ها” است، بلکه نشان‌دهنده فساد و وسوسه قدرت در جهان تالکین است. حالا شما بگویید که نظر شما درباره این دوره از این دوران فانتزی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها