مقالات و اخبار, نقد انیمه, نقد فیلم و سریال

نقد تخصصی انیمه پسر و مرغ ماهی خوار | کمتر از انتظار!

نقد پسر و مرغ ماهی خوار

انیمیشن The Boy and the Heron به کارگردانی استاد برجسته‌ی دنیای انیمیشن، هایائو میازاکی، یکی از آثار پرمخاطب و مورد انتظار سال‌های اخیر است. این فیلم با بهره‌گیری از فضاسازی جذاب، طراحی کاراکترهای منحصر به فرد، و پیامی عمیق و فلسفی، توانسته جایگاه ویژه‌ای در قلب طرفداران میازاکی و سینمای انیمیشن به دست آورد. با این حال، همانند هر اثر هنری دیگری، The Boy and the Heron نیز نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. در این نقد، به بررسی دقیق‌تر این انیمیشن پرداخته و با نگاهی سخت‌گیرانه به تحلیل جنبه‌های مختلف آن می‌پردازیم. آیا این اثر توانسته است انتظارات بالای مخاطبان و منتقدان را برآورده کند؟ یا همچنان در سایه‌ی آثار بزرگ‌تر میازاکی قرار می‌گیرد؟ این پرسش‌ها را در این بررسی مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.


نقد پسر و مرغ ماهی خوار

نقد پسر و مرغ ماهی خوار
  • نمره داستان و فیلنامه - 65%
    65%
  • نمره موسیقی متن و صداگذاری - 95%
    95%
  • نمره جذابیت، کشش و قدرت داستان - 70%
    70%
  • نمره شروع انیمه - 70%
    70%
  • نمره گرافیک و کیفیت بصری - 85%
    85%
  • نمره شخصیت پردازی - 70%
    70%
  • نمره کارگردانی - 90%
    90%
  • نمره پایان بندی انیمیشن - 70%
    70%

نقد پسر و مرغ ماهی خوار

پسر و مرغ ماهی خوار ،جدیدترین و شاید حتی آخرین ساخته میازاکی، یک اثر پیچیده، تفکرآمیز با داستان چندلایه است که شاید در نگاه اول بی نظیر به نظر برسد اما اینطور نیست! بگذارید بگویم که نقد همیشه با سلیقه همراه بوده و این انیمه سلیقه من نبود! نمره 77 از 100 که به این اثر دادم، نشان می دهد که کیفیت بالایی دارد اما هرگز نمی تواند در بین 10 یا حتی 20 انیمه برتر زندگی من قرار بگیرد. چرا؟ چون ساختار و روند داستانی این انیمه به شکلی است که من به شخصه لذت کافی از آن نبردم! حتی دنیاسازی آن هم به شکلی نبود که بشود با آن ارتباط برقرار کرد! حتی شخصیت ها اینبار خیلی خیلی کم پرداخته می شوند و نتیجه این میشود که منی که عاشق شهر اشباح و شاهزاده مونونوکه بوده ام، این انیمه را به اندازه کافی دوست نداشته باشم! من دیدن این اثر رو پیشنهاد میکنم اما تضمین نمیکنم که آنرا دوست داشته باشید. به هزار و یک دلیل!

نمره نهایی
77%
77%

نکات مثبت

  • موسیقی های فوق العاده در تمامی صحنه ها!
  • داستان پیچیده که تعلیق در آن به وفور دیده می شود و مخاطب را در حال جست و جو نگه می دارد.
  • پیام‌های اخلاقی عمیق: “The Boy and the Heron” همانند دیگر آثار میازاکی، پر از پیام‌های اخلاقی و فلسفی است. این پیام‌ها به شکلی زیرکانه و بدون تحمیل به بیننده منتقل می‌شوند. از مسائل مربوط به طبیعت و محیط‌زیست گرفته تا مفاهیمی مانند دوستی، شجاعت و پایداری در برابر مشکلات، همه به گونه‌ای در داستان گنجانده شده‌اند که به تفکر و تأمل عمیق بیننده منجر می‌شود.
  • افکت‌های صوتی واقع‌گرایانه: صداگذاری و استفاده از افکت‌های صوتی در این انیمیشن بسیار حرفه‌ای انجام شده است. هر صدای جزئی، از قدم‌های کاراکترها گرفته تا صدای طبیعت و صداهای محیطی، به شکلی واقع‌گرایانه طراحی شده که تجربه‌ی تماشای فیلم را غنی‌تر می‌کند. این افکت‌های صوتی به خوبی توانسته‌اند حس و حال محیط‌های مختلف را به بیننده منتقل کنند.

نکات منفی

  • شخصیت‌های بی‌جان: شخصیت‌ها به خوبی پرداخت نشده‌اند و بسیاری از آن‌ها بدون انگیزه یا توسعه کافی باقی می‌مانند.
  • ریتم ناپایدار: تغییرات ناگهانی در ریتم داستان، بدون انسجام منطقی، تجربه تماشای فیلم را دشوار می‌کند.
  • استفاده بیش از اندازه از نمادها: استفاده بیش از حد از نمادگرایی بدون توضیح کافی، باعث می‌شود تا بسیاری از مفاهیم به طور کامل درک نشود.
  • گرافیک بصری کمتر انتظار: گرافیک و طراحی‌ها، هرچند زیبا، اما به نسبت استانداردهای بالای جیبلی، نوآوری یا جزئیات ویژه‌ای را ارائه نمی‌دهند.
  • کپی‌برداری از آثار قبلی: برخی عناصر و تم‌ها به نظر می‌رسد که تکراری از آثار قبلی میازاکی باشند، بدون ارائه‌ی چیزی جدید یا خلاقانه.

امتیاز خودتون رو ثبت کنید.
[میانگین امتیاز کاربران: 2.5]
بررسی پسر و مرغ ماهی خوار

بررسی پسر و مرغ ماهی خوار

با وجود زیبایی بصری و دنیای خلاقانه‌ای که The Boy and the Heron به تصویر می‌کشد، یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این انیمیشن در شخصیت‌پردازی آن نهفته است. شخصیت‌های اصلی، به ویژه پسرک و مرغ ماهی خوار، با وجود حضور برجسته‌شان در داستان، به طور کامل و عمیق پرداخته نمی‌شوند. در حالی که مخاطب انتظار دارد با پیچیدگی‌ها و تحولات درونی این کاراکترها آشنا شود، فیلم بیشتر بر روی جلوه‌های بصری و رویدادهای داستانی تمرکز می‌کند و از پرداختن به ابعاد شخصیتی این کاراکترها غافل می‌ماند. این کمبود عمق در شخصیت‌پردازی باعث می‌شود تا تماشاگر نتواند ارتباطی عاطفی و احساسی قوی با قهرمانان داستان برقرار کند.

یکی دیگر از مشکلات عمده در شخصیت‌پردازی این انیمیشن، عدم تحول و رشد قهرمان داستان است. پسرک به عنوان شخصیت اصلی داستان، در طول روایت با چالش‌ها و ماجراجویی‌های مختلفی روبرو می‌شود، اما این ماجراها به ندرت به توسعه شخصیت او کمک می‌کنند. او در طول فیلم تغییرات قابل توجهی در رفتار یا دیدگاه خود تجربه نمی‌کند و همین امر باعث می‌شود تا شخصیت او در نگاه مخاطب ثابت و بدون تغییر باقی بماند. این فقدان تحول در شخصیت اصلی، از میزان تأثیرگذاری داستان کاسته و آن را به یک روایت ساده و قابل پیش‌بینی تبدیل می‌کند.

همچنین، برخی از شخصیت‌های فرعی در The Boy and the Heron به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به نظر می‌رسد تنها برای پیشبرد داستان وجود دارند و به طور مستقل و جداگانه هیچ ارزش روایی ندارند. این شخصیت‌ها نه تنها عمق و پیچیدگی ندارند، بلکه انگیزه‌ها و اهداف آن‌ها نیز به وضوح مشخص نمی‌شود. این کمبود جزئیات در شخصیت‌های فرعی، از غنای داستان کاسته و تجربه تماشای انیمیشن را برای مخاطبان کمتر رضایت‌بخش می‌کند. در نتیجه، با وجود زیبایی‌های بصری و جذابیت‌های دنیای خلق شده توسط میازاکی، عدم توجه کافی به شخصیت‌پردازی یکی از ضعف‌های اساسی این اثر محسوب می‌شو

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
f.namjo
f.namjo
26 روز قبل

پس حتما میبینمش✅